پهپاد به کمک محیط زیست استان گلستان آمد

  • یکشنبه - 11 شهریور 1397

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست گلستان با اشاره به اینکه یک پهپاد به منظور پایش محیط زیست این استان خریده شد است، گفت: این پهپاد دارای سنسورهای حرارتی و دید در شب است و توانایی رصد و پایش حیات‌وحش، حریق و شکارچیان غیرمجاز را دارد.

امیر عبدوس مدیرکل محیط زیست استان گلستان در گفت وگو با خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری فارس با اعلام این خبر که نخستین پهپاد مورد نیاز این استان به منظور رصد وضعیت محیط زیست استان خریداری شد، اظهار داشت: این پهپاد پیشرفته با نام طرلان به مناسبت هفته دولت آغاز به کار کرده و پس از این با پایش هوایی مناطق تحت مدیریت محیط زیست گلستان به کمک محیط‌بانان می آید.

وی با اشاره به میزان مساحت مناطق تحت مدیریت محیط زیست استان گلستان که بیش از 230 هزار هکتار است ابراز داشت: محیط زیست در استان گلستان با کمبود نیروی اجرایی در مناطق مواجه‌اند.

عبدوس افزود: این پهپاد می تواند در 3 نوبت متوالی پروازی تا شعاع 15 کیلومتر داشته و مناطق را پایش کند.

وی خاطرنشان کرد: این پهپاد دارای سنسور حرارتی و دوربین‌های مادون قرمز و با زوم بالا بوده و قدرت شناسایی شکارچیان غیرمجاز، وضعیت زیستگاه‌ها، سرشماری حیات وحش، پایش تخریب و تصرف را حتی در زمان شب هم دارد.

عبدوس گفت: این پرنده کاربردهای متنوعی دارد که مهم‌ترین آنها در شناسایی متخلفان صید و شکار، رصد حریق یا حوادث غیرمترقبه و نقشه برداری و ژئوفتومتری است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گلستان با یادآوری این نکته که طبیعت استان گلستان نیازمند تعداد بیشتری پهپاد است گفت: هر کدام از تالاب‌های این استان نیازمند یک پهپاد است.

وی گفت: با این روش آمار تخلفات شکار و صید به صورت محسوسی کاهش می‌یابد.