شارژ لیزری پهپادها/ پرواز در مدت زمان نامحدود

  • شنبه - 24 شهریور 1397

محققان مشغول ساخت سیستمی هستند که به وسیله لیزر پهپادها را شارژ می کند و به این ترتیب آنها می توانند به فعالیت خود ادامه دهند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دیلی میل، محققان ارتش آمریکا مشغول ساخت پهپادهایی است که می توانند برای مدت زمانی نامحدود در آسمان بماند و به گشت زنی ادامه دهد.

این پهپادها برای شارژ دوباره باتری های خود به مقر اصلی برنمی گردند، بلکه یک سیستم لیزری می تواند به راحتی برق را برای آنان ارسال کند.

محققان «مرکز مهندسی و توسعه تحقیقات مخابرات-الکترونیک» ارتش آمریکا در مریلند مشغول توسعه این سیستمی هستند که در آن از لیزرها و سلول های فتوولتائیک کمک گرفته می شود.

این پروژه می تواند از فاصله ۵۰۰ متری پهپادها را شارژ کند، به این ترتیب پهپادها می توانند برای مدت زمانی نامحدود در آسمان بمانند.

سیستم  مذکور به وسیله ارسال اشعه لیزر به سلول فتوولتائیک در پهپاد کار می کند. شیوه تبدیل نور به الکتریسته مانند فرایندی است که در سلول های خورشیدی اتفاق می افتد.

البته چند شرکت خصوصی نیز مشغول توسعه سیستم های نیرودهی براساس لیزر نیز هستند. یکی از این شرکت ها PowerLight است. به گفته این شرکت سیستم مذکور  می تواند از پهپادها پشتیبانی کند.  همچنین قابلیت شارژ و ردیابی هواپیماهای بی سرنشین را در هنگام پرواز دارد. علاوه بر آن سیستم یک سپر مجازی برای ایمنی می سازد تا به مردم و محیط زیست آسیبی نرسد.

اما به گفته این شرکت تنها مشکل این روش مدیریت گرما است. زیرا ممکن است به ذوب شدن منجر شود.

به هرحال قرار است این پروژه در ۲۰۱۹ میلادی سیستم را در زمین آزمایش کند. در ۲۰۲۰ میلادی نیز سیستم به طور زمین به هوا آزمایش خواهد شد.