نحوه انتخاب باتری لیتیوم-پلیمر (LiPo)

مولتی روتور ها (درون ها) بوسیله باتری لیتیوم پلیمر (LiPo) تغذیه می شوند. این باتری ها قادر به ذخیره و تحویل مقدار زیادی توان هستند. در این نوشتار خواهید آموخت که چگونه مشخصات LiPo را بخوانید و چگونه با ایمنی انتخاب و مدیریتش کنید.

اساس باتری های LiPo برای کواد ها

باتری های لیتیوم پلیمر چگالی انرژی زیاد، نرخ دشارژ بالا و وزن سبکی دارند که آنها را گزینه شایسته ای برای کاربرد های RC می کند.

با آموختن پایه ای درباره باتری های LiPo، خواهید آموخت چگونه مشخصات آنها را درک کنید.

 

مشخصات باتری لیتیوم-پلیمر

ولتاژ باتری و تعداد سل ها (S)

باتری های LiPo استفاده شده در RC از سل های متصل به صورت سری ساخته شده اند. هر سل ولتاژ نامی 3.7V دارد. بنابراین ولتاژ باتری بر اساس تعداد سل ها بیان می شود.

(1S = 1 cell = 3.7V، 2S = 2 cells = 7.4V، 3S = 11.1V، 4S = 14.8V، 5S = 18.5V، 6S = 22.2V)

ولتاژ مستقیما بر RPM موتورهای براشلس تاثیر می گذارد. بنابراین اگر موتور/ اسپید کنترل و سایر قطعات الکترونیک پشتیبانی کنند می توان ولتاژ بالاتری برای افزایش RPM استفاده کرد.

اما یک باتری با تعداد بیشتر سل با ظرفیت مشابه سنگین تر است چراکه شامل تعداد سل بیشتری است. برای ساخت یک باتری 4S و 1000mAh، می توانید به سادگی دو باتری 2 سل 1000mAh، یا یک 3 سل 1000mAh و یک 1 سل 1000mAh استفاده کنید.

(ولتاژ سل باتری LiPo برابر 3.7V است. اما این مقدار، ولتاژ باتری چه در حالت شارژ کامل چه دشارژ کامل نیست. تعداد از طرف شرکت سازنده گفته شده و آن نزدیک به وسط بازه امن ولتاژ است).

ولتاژ باتری LiPo برای عمل در یک رنج ولتاژ ایمن از 3 تا 4.2 ولت است. دشارژ در زیر 3 ولت می تواند موجب از دست رفتن جبران ناپذیر عملکرد آن شده و حتی به باتری آسیب بزند. شارژ بیش از حد، بالای 4.2 ولت می تواند خطرناک بوده و باعث آتش سوزی شود.

در ضمن، توصیه می شود از دشارژ باتری به زیر 3.5 ولت جهت سلامت باتری جلوگیری شود. برای مثال در یک LiPo سه سل، ولتاژ 12.6 است و باید وقتی به 10.5 ولت رسید (3.5 ولت بر سل) پرواز را متوقف کرد.

ظرفیت و اندازه باتری LiPo

ظرفیت یک باتری بر حسب mAh (میلی آمپرساعت) اندازه گیری می شود. mAh بیانگر مقدار جریانی است که می توان از یک باتری در یک ساعت کشید تا تخلیه شود.

(برای مثال، در یک باتری 1300 mAh LiPo، یک ساعت زمان لازم است تا کامل دشارژ شود اگر جریان 1.3 آمپر از آن کشیده شود. اگر جریان دو برابر شود (2.6 آمپر)، زمان نصف می شود (1.3/2.6=0.5). اگر بدون توقف 39A جریان کشیده شود، فقط 2 دقیقه دوام می آورد (1.3/39=1/30 h) ).

افزایش ظرفیت باتری زمان پرواز بیشتری را می دهد، اما وزن و حجم اشغالی بیشتر می شود. یک بهینه سازی در وزن و ظرفیت انجام می شود که بر مدت زمان پرواز و چابکی پرنده موثر است.

ظرفیت بالاتر، آمپر بالاتر نیز خواهد داد که در بخش بعد خواهیم دید.

توجه داشته باشید که هر 1000mAh برابر 1Ah است.

سرعت دشارژ (C Rating)

مشخصه ولتاژ-زمان سه نمونه باتری LiPo در چند پرواز مختلف

C-Rating مشخص کننده نرخ دشارژ پیوسته یک باتری LiPo است. این مشخصه کاربران را قادر می سازد تا حداکثر جریان ثابتی را که می توان از باتری LiPo به طور ایمن و بدون آسیب زدن به باتری کشید محاسبه کنند.

حداکثر جریان کشیده شده = ظرفیت x C-Rating

 

مثلا اگر یک باتری 3S 1000mAh 20C LiPo داشته باشید، جریان حداکثر ایمن برابر خواهد بود با 1000mA x 20C = 20A

شاید برایتان سوال شود که آیا می توان جریان بیشتر از بالا کشید (یعنی بالای 20A داده شده در مثال فوق).

می شود، اما توصیه نمی شود.

دشارژ سریع یک باتری برای سلامت آن مضر است و باعث می شود که مقاومت داخلی آن سریع تر از دشارژ در محدوده، بالا برود.

بعضی باتری ها با دو C-rating می آیند: ریتینگ “پیوسته” و “هجومی”. ریتینگ هجومی فقط در مدت کوتاهی از بازه زمانی کاربرد دارد. (برای مثال 10 ثانیه).

اگر C Rating خیلی کم باشد، باتری زمان سختی را برای تحویل جریان به موتور ها خواهد داشت و کواد کم توان خواهد بود. اگر جریان از مقدار ریتینگ ایمن عبور کند باتری نیز می تواند صدمه ببیند.

وقتی C-Rating از مقدار مورد نیاز بیشتر باشد، بهبود زیادی در عملکرد بوجود نمی آید. در عوض باتری احتمالا سنگین تر بوده و پرنده وزن اضافی را حمل خواهد کرد که باعث کاهش زمان پرواز می شود.

مقاومت داخلی

هرچه باتری پیر تر شود، مقاومت داخلی (IR) آن افزایش می یابد. اما از فاکتور های دیگری نیز مثل تغییر دما اثر می گیرد.

بعضی باتری ها IR پایینی دارند، شاید به این دلیل که C-Rating بالایی دارند. اما این همیشه درست نیست که باتری های با C-Rating بالا لزوما IR کم دارند.

 

آیا می توان به C-Rating اعتماد کرد؟

C-Rating مشخصه ای مفید برای انتخاب LiPo است. امروزه متاسفانه بسیاری از سازندگان RC LiPo بر C-Rating برای اهداف بازاریابی زیادی تاکید می کنند. بتابراین اگرچه C-Rating نشانگر این است که یک باتری LiPo چقدر خوب است، اما همه چیز نیست.

بهترین کار، پیدا کردن عملکرد کلی صحیح باتری ها از طریق تست ها و نظرات دیگران است.

بخاطر داشته باشید که معمولا باتری های ضعیف تر کیفیت خوبی ندارند، که این یعنی IR آن به سرعت بالا می رود و افت ولتاژ، بیشتر و بیشتر اثر منفی خود را در عمر باتری می گذارد.

 

اتصالات

قاعده سرانگشتی این که کانکتور باتری باید با باتری موجود در پرنده منطبق شود. اگر هنوز پرنده را انتخاب نکرده اید، یکی را انتخاب کرده و با آن پیش بروید.

همه باتری های LiPo با دو ست سیم/کانکتور می آیند: یک ترمینال بالانس و یک ترمینال اصلی یا ترمینال دشارژ ( به جز برای باتری های 1S که فقط یک ترمینال اصلی دارد). انواع کمی از کانکتور  ها وجود دارد که در باتری های LiPo به کار رفته است. تفاوت های اصلی در شکل، وزن و ریتینگ جریان است.

کانکتور های باتری 1S

کانکتور های 1S کوچک بوده و ریتینگ جریان خیلی کمی دارند. این ها مشترکا در میکروکوادکوپتر های براش دار استفاده شده اند.

LOSI
Pico blade
JST-PH

کانکتور های باتری 2S-6S

انواع بسیار مختلفی در این نوع کانکتور ها وجود دارد که همه آنها اینجا لیست نشده اند. اما عمده آنها اغلب استفاده نمی شوند و نیازی به نگرانی درباره آنها نیست. برای مینی کواد ها، رایج ترین کانکتور XT60 می باشد.

هرچند XT60 تنها در 60A ریتینگ دارد و مینی کواد در جریان و ولتاژ بیشتر کار می کند، احتمالا به زودی تغییری در کانکتور رایج بوجود خواهد آمد.

JST در اصل 2S
XT30 در اصل 2S و 3S
XT60 شبیه بالایی، اما بزرگتر در اصل 3S و 4S
XT90 شبیه بالایی، اما بزرگتر
HXT-4mm
EC3
EC5 شبیه بالایی، اما بزرگتر
Deans (T)

ترمینال بالانس

ترمینال بالانس در اصل برای شارژ بالانس استفاده می شود تا اطمینان حاصل شود ولتاژ همه سل ها یکسان است. این به شما اجازه می دهد که ولتاژ هر سل را مانیتور کنید.

تعداد سیم ها در یک ترمینال بالانس برای LiPo  دو سل از 3 تا شروع می شود و برای هر تعداد افزایش در تعداد سل، یک سیم بازای هر سل اضافه می شود.

مقاومت داخلی (IR)

مقاومت داخلی در هر سل باتری وجود دارد و IR می تواند در هر سل از باتری LiPo مشابه، متفاوت باشد. مقاومت داخلی بیشتر، جریان حداکثر تولیدی توسط LiPo را کاهش می دهد. به همین خاطر است که هر چه LiPo پیرتر شده و یا زیادی استفاده شود، کنترل یا توان از دست می رود.

IR بر روی باتری درج نمی شود، چراکه با گذر زمان تغییر می کند. مقاومت داخلی LiPo با موارد زیر افزایش می یابد:

  • زمان/عمر
  • اختلالات (آسیب فیزیکی)
  • بیش از حد دشارژ شدن
  • سایر استفاده های بد فرم

می توان IR را با ابزار هایی اندازه گرفت. بعضی از شارژر ها با آپشن اندازه گیری IR می آیند.

LiHV

LiHV یک نوع متفاوت از باتری LiPo است. HV مخفف high voltage است. این نوع، انرژی بیشتری را در خود ذخیره می کند و اجازه می دهد تا 4.35V بازای هر سل شارژ شود. هرچند نظرات متفاوتی درباره طول عمر LiHV بیان می شود که در عملکرد نرمال نسبت به LiPo کمتر است.

انتخاب LiPo برای پرنده

برای انتخاب بهترین LiPo، ابتدا باید مقدار نیاز، تعداد بهینه سل ها و حداکثر جریان دشارژ را در نظر گرفت.

یافتن حداکثر جریانی که پرنده می تواند بکشد

بعد از اینکه انتخاب سایز موتور و پروانه انجام شد می بایست اطلاعات مربوط به اجزاء مورد نیاز پیدا شود. برای مثال، با انتخاب موتور زیر با پروانه های 5040ˣ3 در تراتل 100%، 36.7A جریان می کشد.

حداکثر جریان کلی در یک کواد 4 موتوره 36.7*4=146.8A در تراتل 100% خواهد بود. اگر می خواهید بطور ایمن کار کنید، از این طرح می توانید استفاده کنید و باتری مورد نیاز را انتخاب کنید. اما با توجه به ملاحظاتی که قبلا گفته شد می توان 10% کمتر در نظر گرفت. در این صورت آمپر مصرفی 146.8*0.9=132.1A در نظر گرفته می شود.

تست های نیروی پیشران استاتیکی چقدر دقیق هستند؟

به خاطر داشته باشید که در پرواز های واقعی، جریان مصرفی به علت حرکت هوا معمولا کمتر از تست های نیروی پیشران استاتیکی است.

و توجه داشته باشید که جریان کشیده شده بین تراتل 90% و 100% به طور قابل توجهی متفاوت است و باید از خود بپرسید که چه مدت از تراتل 100% هنگام پرواز استفاده می کنید و اینکه آیا برایتان مهم است یا نه.

معمولا در تراتل بین 40% تا 80% پرواز ها صورت می گیرد و اگر به تراتل کامل برسد به بیش از چند ثانیه نمی رسد.

جریان مصرفی سایر اجزاء

اجزای دیگری نیز هستند که توان مصرف می کنند مثل FC، RX، LED، گیربکس های FPV و غیره. اما مصرف این ها در برابر موتور ها بسیار ناچیز است و معمولا می توان از آنها صرفنظر کرد یا اگر می خواهید دقیق تر باشید می توانید 1 یا 2 آمپر به مقدار جریان کل اضافه کنید.

انتخاب ظرفیت باتری بهینه برای درون

اکنون می توانید ظرفیت باتری و C-Rating مورد نیاز را برای سایز مخصوص کوادکوپتر خود انتخاب کنید. در اینجا یک سری راهنما منطبق بر سایز پروانه ها آورده شده است:

6 inch: 1500mAh – 2200mAh

5 inch: 1300mAh – 1800mAh

4 inch: 850mAh – 1300mAh

3 inch: 650mAh – 1000mAh

 

پس اگر بخواهیم یک کواد 5 اینچی سبک بسازیم، می توانیم از باتری 1300mAh استفاده کنیم.

و از آنجا می توان جریان هجومی را با فرمول زیر محاسبه کرد:

C-Rating جریان هجومی = حداکثر جریان/ظرفیت

 

در مثال ما، 132.1A/1.3Ah≈102 C . بر اساس تخصیص بیشتر سازندگان باتری LiPo، C-Rating پیوسته معمولا نصف C-Rating هجومی است و می شود 102/2=51C.

شکل پرواز بر انتخاب باتری تاثیر می گذارد

اگر تصمیم به پرواز دائم در تراتل بیش از 50% داشته باشید احتمالا C-Rating بالاتری نیاز دارید.

باید شکل پرواز خود را در نظر بگیرید که آیا وزن مهمتر است یا ظرفیت. مسابقه دهندگان حرفه ای، سبک ترین باتری های ممکن را می خواهند که فقط برای به پایان رساندن مسابقه کافی باشد. اما برای استایل آزاد، وزن تنها اولویت نیست و باتری های سنگین تر برای پرواز طولانی تر را می توان در نظر گرفت.

چگونه باتری LiPo را تعویض کنیم

نوع شارژ

  • شارژ بالانس – شارژر ولتاژ باتری ها را مانیتور می کند و می تواند هر سل را جداگانه شارژ کند تا سطح ولتاژ آن ها را به مقدار یکسان نگه دارد. این روش، سریعترین روش شارژ LiPo بوده و بیش از سایر روش ها پیشنهاد می شود.
  • شارژ مستقیم (شارژ سریع) – در این روش، تنها با اتصال ترمینال ها به باتری انجام شده و شارژ هر سل را مانیتور نمی کند. بطور نرمال این روش سریعتر است، اما می تواند موجب نامتعادلی در ولتاژ سل ها شده و باتری به مقدار 100% شارژ نشود.
  • شارژ ذخیره – شارژر هر سل باتری را به ولتاژ ذخیره آنها می رساند که 80 تا 3.85V است.
  • دشارژ – شارژر، باتری LiPo را تخلیه می کند (خیلی آرام، حتی آرام تر از شارژ)

چرا شارژ بالانس؟

هر سل در یک باتری، کمی متفاوت است. بعد از اینکه باتری دشارژ شد، می توان دید که ولتاژ ها در هر سل متفاوت است.

اگر بخواهیم باتری نامتعادل را بطور مستقیم و بدون مانیتورینگ شارژ کنیم، ممکن است بعضی سل ها به ولتاژ زیر 4.2V رسیده (عدم شارژ کامل) و برخی از 4.2V عبور کنند. اگر به خاطر بیاورید، سل های LiPo نباید از 4.2V فراتر بروند که در غیر این صورت خطرناک است. پس اضافه شارژ = خطر.

بیشتر شارژر های LiPo قابل برنامه ریزی هستند و اجازه شارژ بالانس می دهند و باید بطور اتوماتیک مراقب این قضیه باشند.

انتخاب یک شارژر LiPo

شارژ کردن یک LiPo از خریدن یک شارژر شروع می شود. فاکتور های زیادی برای در نظر گرفتن وجود دارند که شامل جریان و توان شارژ مناسب نیز است.

قواعد ایمنی

استفاده نادرست از باتری های LiPo می تواند منجر به حریق شود. لطفا برای این قواعد ایمنی قبل از کار با باتری وقت صرف خواندن کنید.

  • باتری را با بدنه آن بلند کنید نه با ترمینال ها – سیم ها می توانند از اتصالات لحیم شده ضعیف کنده شوند.
  • در مکان های امن، شارژ کنید – خیلی مهم است که مکان ضد حریقی را برای شارژ باتری ها پیدا کنید. استفاده از یک کیف امن LiPo گزینه خوبی است. بعضی حتی یک حفاظ برای آن درست می کنند. جعبه مهمات نیز یک گزینه است.
  • باتری خود را به محض استفاده از آن شارژ نکنید. اجازه دهید کاملا خنک شود.
  • پیشنهاد می شود باتری را در 1C یا کمتر شارژ کنید.
  • هرگز باتری را بدون نظارت، شارژ نکنید – مرتبا چک کنید که آیا باتری گرم شده و یا تغییر شکل می دهد، در این صورت به سرعت شارژ را متوقف کنید.
  • هرگز باتری خراب را شارژ یا استفاده نکنید – اگر تغییر شکل داده (پف کرده) یا هر گونه نشانه قابل مشاهده دیگری از خرابی در آن وجود دارد، آن را شارژ نکنید.
  • مطمئن شوید از اینکه تعداد سل ها و نوع باتری درست با شارژر تنظیم شده تا تعداد سل ها در باتری مچ شود.
  • اضافه شارژ نکنید. هرچند این موضوع به صورت نرمال توسط شارژر چک می شود، خوب است که مرتبا ولتاژ سل ها را چک کنید
  • باتری را زیر نور آفتاب قرار ندهید

شارژ موازی

شارژ موازی شابد ایمن ترین راه شارژ باتری های LiPo نباشد، اما احتمالا یکی از سریعترین ها برای هابی باز ها باشد. در این روش، چندین پک را یکجا شارژ می کنید. البته این کار را با ریسک خود انجام می دهید.

شارژ باتری های 1S

شارژ باتری های کوچک 1S شاید کمی متفاوت باشد. شاید بتوانید چند باتری 1S را بطور موازی شارژ کنید (اساسا یک باتری 1S بزرگ می شود). اما یک راهی وجود دارد که آنها را سری کرده و به صورت یک باتری 3S، 4S یا حتی 6S شارژ کنید.

چگونه از باتری های LiPo بطور ایمن استفاده کنیم

اندازه گیری ولتاژ باتری

مهم است که روشی برای چک کردن ولتاژ هر سل را در LiPo مانند استفاده از تستر LiPo داشته باشید تا از یکسان بودن کامل ولتاژ سل ها با یکدیگر مطمئن شوید. اگر یک سل، ولتاژ خیلی بالاتر یا پایین تر از سایر سل ها داشته باشد (یا همان چیزی که آن را نامتعادل می نامیم)، احتمالا مشکلی در آن سل به وجود آمده است که باید آن را به دقت چک کرده و قبل از استفاده، شارژ بالانس کنید.

دمای کار

باتری های LiPo بین 30 تا 60 درجه سلسیوس بهترین عملکرد را دارند.

هوای سرد، عملکرد باتری های LiPo را ضعیف می کند: سرعت دشارژ و ظرفیت پایین تر. توصیف رایج درباره استفاده از باتری های LiPo در هوای سرد، “زمان پرواز کوتاه تر”، “نبود قدرت” و “افت ولتاژ زیاد” است.

بنابراین در زمستان از گرم کردن باتری حدود 30 تا 35 درجه قبل از استفاده از آن اطمینان حاصل کنید (مثلا در جیبتان بگذارید J )

LiPo دمای بسیار زیاد را هم تحمل نمی کند. وقتی که دما بالای 60 درجه سلسیوس برسد، شروع به دفرمه شدن و حتی حریق می کنند.

چه زمانی مناسب لندینگ است

سوال رایجی که پرسیده می شود این است که “چه زمانی باید لندینگ کرد” پاسخ این است که وقتی ولتاژ باتری به 3.5 تا 3.6 ولت رسید. در باتری های LiPo نباید آن را تا زمانی که تخلیه شود استفاده کرد و می بایست مقداری شارژ در باتری بماند.

نمودار زیر علت را توضیح می دهد. ولتاژ سل LiPo با ظرفیت استفاده شده بطور خطی پایین نمی رود. اما بعد از حدود 3.5-3.6V بطور ناگهانی افت می کند. و اگر همچنان لندینگ نکرده باشید، ریسک اضافه-دشارژ را بپذیرید.

اضافه-دشارژ باتری های LiPo موجب آسیب دائمی به باتری شده و عمر باتری را کوتاه می کند.

چگونه از باتری LiPo نگهداری کنیم

اگر تصمیم دارید که از باتری LiPo به مدت طولانی استفاده نکنید (مثلا بیش از یک هفته)، می بایست:

  • آن را در حدود 8-3.85 شارژ کنید
  • در یک کیف ایمن LiPo قرار دهید
  • در دمای اتاق نگهداری کنید

وقتی که یک سل LiPo در 3.8-3.85V است، 40% تا 50% شارژ شده است و این جایی است که پایدارترین حالت برای یک باتری LiPo است. به همین خاطر است که وقتی یک باتری جدید را خریداری می کنید، با شارژ نیمه می آید.

نگه داشتن باتری LiPo در شارژ کامل برای مدت طولانی نه تنها غیر ایمن است، بلکه عملکرد آن را در طول زمان ضعیف می کند. اگر هر چند روز پرواز می کنید، این قضیه مشکل کمتری برای شما ایجاد می کند.

کیف های ایمن LiPo

کیف های ایمن LiPo از تجهیزات اجباری برای باتری ها است. آنها برای شارژ و نگهداری باتری ها استفاده می شوند. کیف های LiPo طوری طراحی شده اند که وقتی باتری دچار حریق می شود، آتش در خود نگه می دارند.

با اضافه دشارژ LiPo چه باید کرد

وقتی یک LiPo بطور کامل دشارژ می شود، سل را با گذر زمان اکسید می کند و باعث افت عملکرد دائمی می شود. هرچند اگر آن را سریع دریابید، می توانید باتری را بدون آسیب خیلی زیاد نجات دهید.

شارژر ها ممکن است نتوانند یک باتری اضافه-دشارژ شده را به خاطر ولتاژ بسیار کمش تشخیص دهند. پیشنهاد این است که از قید آن باتری بگذرید. هرجند روشی وجود دارد که یک LiPo اضافه-دشارژ شده را نجات داد، اما این را با ریسک خود انجام می دهید.

مسافرت کردن با باتری LiPo

بیشتر خطوط هوایی و فرودگاه ها به مسافران اجازه حمل باتری های LiPo را در کیف دستی خود می دهند. چند نکته را باید در ذهن داشته باشیم:

  • همیشه در سفر با باتری های LiPo این موضوع را با خط هوایی چک کنید
  • باتری LiPo را در کیف چک شده حمل نکنید
  • باتری ها را در شارژ ذخیره قرار دهید
  • کانکتور های باتری خود را نوارپیچی کرده و آنها را در یک کیف ایمن LiPo قرار دهید
  • هرگز با باتری های آسیب دیده مسافرت نکنید

وقتی LiPo در حال آتش گرفتن است چه کنیم

  • وحشت زده نشوید، ابتدا همه اتصالات را قطع کنید
  • موثرترین و در عین حال اقتصادی ترین روش مهار آتش LiPo استفاده از شن است. LiPo دچار حریق را با شن و ماسه بپوشانید.
  • صبر کنید تا آتش مهار شده و باتری خنک شود. در دود تنفس نکنید
  • هرگز از آب استفاده نکنید

 

دور انداختن LiPo

چه زمانی منقضی می شود

باتری های LiPo تعداد سیکل کار محدودی دارند. هر زمان که آنها را شارژ و دشارژ می کنید، یک سیکل است. باتری شروع به از دست دادن قدرت (افزایش مقاومت داخلی) و ظرفیت خود می کند. گفته می شود یک باتری اگر به خوبی استفاده شود می تواند تا 300 سیکل کار کند (با پیروی از قواعدی که گفته شد). خط پایان مشخصی وجود ندارد، اما با پف کردن و یا عدم توانایی نگه داری بیش از 80% ظرفیت نامی، احتمالا باید شاید زمان تعویض آن باشد.

چگونه LiPo را دور بیندازیم

باتری های قدیمی LiPo باید بطور مناسب منهدم شوند. یک چیز که باید ذکر شود، هرگز باتری را سوراخ نکنید که باعث آتش سوزی می شود.

سوالات متداول درباره LiPo

آیا باتری های LiPo پف کرده خطرناک اند؟

  • بله، باتری های LiPo برای استفاده ایمن نیستند.

چه چیزی باعث دفرمه شدن باتری های LiPo می شود؟

  • LiPo ها دفرمه می شوند چون گاز درون آنها حبس می شود. این یک فرایند طبیعی است. برخورد های فیزیکی (از قبیل آسیب، اضافه-حرارت یا اضافه-دشارژ) می تواند باعث شود که باتری گاز بیشتری تولید کند.

می شود باتری LiPo پف کرده را تعمیر کرد؟

  • خیر. وقتی LiPo دفرمه شود غیرقابل بازگشت است. به جای آن، باتری را به درستی امحا کنید.

چگونه از دفرمه شدن باتری LiPo جلوگیری کنیم؟

  • اضافه دشارژ نکنید – یک نوع آلارم یا مانیتورینگ ولتاژ انجام دهید
  • اضافه-حرارت ندهید – از قرار دادن باتری ها در برابر خورشید یا نزدیک منبع حرارت جلوگیری کنید، باتری ها را اضافه-بار نکنید
  • هرگز اضافه-شارژ نکنید. شارژر را به درستی تنظیم کرده و هنگام شارژ حواستان به آن باشد.
  • باتری LiPo خود را به درستی همانطور که اشاره شد نگهداری کنید

 

آیا باتری LiPo جدید به آماده سازی نیاز دارد؟

روش آماده سازی، یک موضوع جنجالی در بین FPV کار ها است. در واقع روشی است که پیشنهاد می کند قبل از استفاده کامل، نیاز به گذراندن چند سیکل (شارژ و دشارژ) آرام هستند. برخی می گویند هیچ تفاوت مشهودی دیده نشده است.

سایر عبارات فنی باتری LiPo

  • ولتاژ برش (cut-off) – ولتاژی که در آن باتری کاملا دشارژ محسوب می شود؛ برای LiPo برابر است با 0V
  • عمر سیکل (cycle life) – 1 سیکل وقتی است که باتری را شارژ و دشارژ می کنید. عمر سیکل تعداد کل سیکل هایی است که باتری دوام می آورد.
  • حالت شارژ – سطح انرژی یک باتری از 0 تا 100%
  • C-Rating هجومی – حداکثر سرعت دشارژ در یک دوره زمانی کوتاه (بطور نرمال حدود 10 ثانیه)