انتخاب دوربین FPV پرنده – بخش دوم

در بخش اول، با دوربین FPV آشنا شدیم و درباره ویژگی هایی از قبیل سایز و وزن دوربین، تکنولوژی سنسور، نسبت ابعاد، محدوده دینامیکی و حساسیت به مادون قرمز صحبت کردیم. در این بخش به ادامه مبحث پرداخته و مسائلی از قبیل فرمت ویدیویی، رزولوشن، تاخیر ویدیویی، و تنظیمات نرم افزاری و سخت افزاری را مورد بحث قرار می دهیم.

NTSC و PAL – فرمت انکدینگ ویدیویی

آیا این موضوع اهمیت دارد؟ هم دارد و هم ندارد. تفاوت اصلی بین NTSC و PAL در رزولوشن و سرعت فریم است. PAL امقداری رزولوشن آن بالاتر است و NTSC سرعت فریم بالاتری را دارد. اگر می خواهید تصویر بهتری داشته باشید، PAL را انتخاب کنید. اگر footage بیشتری می خواهید، NTSC انتخاب خوبی است.

  • PAL: 720 x 576 @ 25fps
  • NTSC: 720 x 480 @ 30fps

NTSC در آمریکای شمالی، ژاپن و کره جنوبی از NTSC و غالب اروپا، استرالیا و بخش های بزرگی از آفریقا و آسیا از PAL استفاده می کنند. ایده خوبی است که از سیستمی استفاده کنید که استاندارد کشورتان است، هرچند این موضوع امروزه مهم نیست، چراکه هر دو فرمت توسط تجهیزات FPV پشتیبانی می شود.

standard video formats in different areas

در Betaflight OSD می بایست فرمت ویدیویی انتخاب شود که دوربین استفاده می کند تا متن به درستی نمایش داده شود.

TVL – رزولوشن دوربین FPV

TVL (TV Lines) واحدی است که سازندگان برای رزولوشن دوربین FPV آنالوگ استفاده می کنند. این عدد، نشان دهنده تعداد خطوط سیاه و سفید نمایش داده شده بطور افقی در تصویر است. یک دوربین 600TVL می تواند 300 خط سیاه و 300 خط سفید در یک فریم نشان دهد. هرچه TVL بیشتر باشد تصویر با رزولوشن بالاتری از دوربین خروجی می دهد. بطور رایج، TVL دوربین های FPV، 600, 700, 800 و 1200 است.

البته TVL بالاتر همیشه کیفیت بالاتر نمی دهد که این به دلیل محدودیت در ارسال ویدیو 5.8GHz آنالوگ است. برای مثال 1200TVL به اندازه دو برابر  600TVL در یک سیستم آنالوگ FPV نیست.

روش ساده ای برای بررسی TVL گفته شده توسط سازندگان نیست، بنابراین در حین خریداری دوربین FPV بیش از حد نگران این موضوع نبوده و تصمیم خود را بر اساس کیفیت واقعی تصویر بگیرید.

latency (تاخیر پدیدار شدن تصویر در نمایشگر)

دریافت و پردازش تصویر در دوربین FPV، پروسه ای زمانبر بوده و این تاخیر از دوربین به دوربین متفاوت است. اگر در زمینه مسابقه یا پرواز پر سرعت باشید، latency فاکتوری برای انتخاب خواهد بود. latency عموما در حدود 100 تا 200ms است. اگرچه این مقدار برای تصویر برداری شاید به چشم نیاید، اما برای اهدافی مثل مسابقات بسیار کند است.

تصور کنید با سرعت 100km/h در حال پرواز هستید. یک تاخیر 50ms یعنی پرنده قبل از تصمیم گیری تان برای واکنش، 1.4m جلو رفته است و می تواند به این معنی باشد که به مانع برخورد کرده یا آن را جا بگذارید.

یکی از روش های اندازه گیری latency، استفاده از یک کرنومتر و یک دوربین ثانویه است. روش کار به این صورت است که دوربین FPV را روبروی یک کرنومتر قرار داده، بطوریکه بتوان تصویر کرنومتر را همزمان با تصویر نمایشگر توسط دوربین ثانویه ثبت کرد. اختلاف مقدار کرنومتر با تصویر آن در نمایشگر – که این تصویر از هر دو آنها با دوربین ثانویه گرفته شده است – مقدار latency است.

latency detection using a timer

ولتاژ ورودی و سیم کشی

اتصال دوربین FPV خیلی ساده است. معمولا فقط سه سیم وجود دارد: پاور، گراند و سیگنال ویدیویی. بسته به ویژگی های دوربین، می تواند تعداد اتصالات بیشتر باشد.

  • power
  • ground
  • سیگنال ویدیویی
  • OSD/menu – جهت اتصال کنترل برای تغییر تنظیمات دوربین
  • VBat/VSen – جهت اتصال به باتری و مانیتورینگ ولتاژ آن
  • سیگنال صوت – اگر دوربین، میکروفون داخلی داشته باشد
FPV camera port
FPV camera to DVR, OSD and VTX connection

امروزه اکثر دوربین ها از محدوده ولتاژ زیادی مثل 5V – 36V پشتیبانی می کنند. این امکان تغذیه دوربین را از یک منبع تغذیه رگوله شده یا مستقیما خود باتری LiPo (2S-8S) می دهد.

دوربین های شب و نور کم

اکثر دوربین های FPV در نور کم بطور قابل قبول عمل می کنند، اما اگر بخواهید در شب و بدون نور خیابان ها پرواز کنید، شاید بخواهید دوربین های FPV طراحی شده برای شب را در نظر بگیرید. این مدل ها، دوربین های CMOS با طراحی سخت افزاری و نرم افزاری و الگوریتم ویژه است که در محیط های خیلی تاریک به خوبی عمل می کنند.

night vision FPV camera view

حساسیت نوری یا حداقل روشنایی عبارتست از کمترین مقدار نور لازم برای دوربین جهت ساختن تصویری با کیفیت قابل استفاده. حداقل روشنایی در واحد لوکس (lx) بیان می شود که اندازه ای از روشنایی است.اگر مقدار نور کافی نباشد، تصویر نویز دار یا تاریک خواهد بود.

یک انتخاب دیگر، استفاده از LED مادون قرمز برای روشنایی جلوی پرنده است. البته این روش تنها هنگام پرواز نزدیک زمین و اشیاء است تا نور مادون قرمز از آنها بازتاب شود.

تنظیمات دوربین

به تنظیمات و منو دوربین با یک کنترلر که همراه دوربین ارائه می شود، می توان دسترسی داشت.

FPV camera setting via LCD

به لطف تلاش های توسعه دهندگان نرم افزار فلایت کنترلر، می توان این کار را از طریق فرستنده رادیویی با لینک کردن دوربین و فلایت کنترلر انجام داد. یعنی می توان دوربین را بدون جابجا کردن کنترلر، هر جای دلخواه تنظیم کرد.

FPV camer setting via LCD and RC

آیا می توان از دوربین های HD بعنوان دوربین FPV استفاده کرد؟

فیلم هایی را که در یوتیوب می بینید و با کیفیت ِ HD فیلمبرداری شده است، از دوربین های HD که دوربین اضافی نصب شده در پرنده است استفاده شده است.

بعضی از این دوربین های HD قابلیت video out داشته و می توان با فرستنده ویدیویی FPV لینک کرد. اما latency معولا برای پرواز FPV خیلی زیاد (معمولا بالای 100ms) است. احتمالا قبل از اینکه ببینید، تصادف می کنید.

به همین دلیل، می توان از یک دوربین FPV در کنار یک دوربین HD استفاده کرد. این نیز مهم است که دوربین FPV را روی گیمبال ندهید، تا جهت نیز بهم نریزد.

اضافه کردن نمایش روی صفحه (OSD)

این موضوع کمی خارج از بحث است، اما شاید افرادی باشند که اطلاعی از OSD ندارند. OSD وسیله ای است که نوشته/اطلاعات را روی صحنه دوربین قرار می دهد.

OSD

OSD ابزاری مفید است و می توان انواع مختلفی از اطلاعات را روی نمایشگر FPV از قبیل ولتاژ باتری، تایمر، RSSI، جریان مصرفی و غیره را نمایش داد. بیشتر فلایت کنترلر ها OSD داخل خود دارند و این باعث آسانتر شدن تنظیم سیستم می شود.